Над цим питанням міркували учасники круглого столу, що відбувся за сприяння Федерації профспілок Волині. До обговорення долучились заступник голови обласної ради Григорій Пустовіт, заступник очільника ОДА Ігор Чуліпа, директор обласного центру зайнятості Роман Романюк, заступник начальника управління Держпраці в області Оксана Рубльова, керівники управлінь виконавчої влади та голови галузевих профспілкових організацій бюджетної сфери, а також представники обласного об’єднання організацій роботодавців та Асоціації міст України і Волинській області.
Модератором заходу виступила голова Федерації профспілок області Іванна Дубинка-Філозоф.
” У зв’язку із впровадженням нового адміністративно-територіального устрою працівники бюджетної сфери будуть скорочені. Сьогодні така ситуація склалася не лише на Волині, а й загалом по Україні. Щодо самої процедури скорочення, то вона відбувається відповідно до чинного законодавства, але є поодинокі випадки, коли порушуються соціально- економічні права працівників. На жаль, до складу комісій із реорганізації райдержадміністрацій, що припиняють своє існування, не було включено представників профспілок”, – зауважила вона.
Вона нагадала, що для спільного вирішення питань, що виникають у сфері трудових соціально-економічних відносин , в області діє Територіальна угода між облдержадміністрацією, обласним об’єднанням організацій роботодавців та Федерацією профспілок Волині.
” Виклики сьогодення нам підказують, що настав час створити чотиристоронню соціально-економічну раду до якої має увійти і Волинська обласна рада. Можна також звернутися і до депутатів різних рівнів аби вони долучались та впливали на процеси, які відбуваються, адже їх обирали ті люди , котрих сьогодні звільняють. Таким чином ми станемо прикладом для всієї України, адже в інших регіонах держави діють лише тристоронні угоди “, – наголосила Іванна Дубинка-Філозоф.
Заступник голови обласної ради Григорій Пустовіт своєю чергою зауважив, що обласна рада готова до такої співпраці.
“Ми маємо зробити усе можливе, щоб кожна людина відчула, що вона потрібна органам влади, профспілкам та роботодавцям. Ми відкриті до діалогу, тому працюймо спільно і буде гарний результат”, – сказав він.
Разом із тим зауважив, що критично оцінював хід цієї реформи ще на початках, адже на його думку вона була непродуманою до кінця, тому сьогодні ми маємо ряд негативних наслідків добровільного об’єднання громад.
“Реформа – це завжди зміни, подекуди болючі зміни. Але кожна реформа має мати чіткий алгоритм дій, а сьогодні цього алгоритму державою не запропоновано”, – зазначив він.
Так як чіткого алгоритму дій немає, заступник голови ОДА Ігор Чуліпа говорить мовою цифр та фактів.
” Станом на 1 січня 2021 року в райдержадміністраціях Волині нараховувалось 1 тисяча 184 працівники. Наразі Кабінет Міністрів України нам довів граничну чисельність працівників РДА у кількості 594 особи. З тих працівників, які скорочуються 58 чоловік уже працевлаштовані у територіальних громадах, 940 чоловік ми повідомили про скорочення. Перед головами чотирьох райдержадміністрацій сьогодні поставлене чітке завдання – першочергово працевлаштувати у своїх штатах, тих спеціалістів, які будуть звільнені”, – зауважив він.
Своєю чергою, директор обласного центру зайнятості Роман Романюк розповів, як у цій ситуації, що склалась може допомогти очолювана ним служба.
” Наше завдання оперативно працевлаштувати вивільнених працівників. Тому ми працюємо на випередження. Фахівці служби за ці два тижні уже провели 30 робочих зустрічей із головами та працівниками райдержадміністрацій, адже ми розуміємо, що людям потрібно дати можливість працювати, щоби утримувати свої сім’ї. Сьогодні 909 людей потрапляють під вивільнення з РДА та їх структурних підрозділів. Зібравши дані про них, ми знаємо, що 49 підуть на пенсію, 271 особа – буде працевлаштована у територіальних громадах та новоутворених РДА, а 552 особи планують звернутись до центрів зайнятості.
Ми їм звісно будемо пропонувати всі наші послуги, перш за все – це професійне навчання та здобуття нової робітничої професії в дорослому віці, які користуються попитом на ринку праці. Окрім того, ми будемо пропонувати їм отримати одноразову матеріальну допомогу на відкриття підприємницької діяльності”, – зауважив він.
Заступник голови обласної ради Григорій Пустовіт також наголосив на тому, що сьогодні дуже важливо, аби очільники новоутворених громад були поінформованими, якою є пропозиція ринку праці, адже вони створюють нові структури та оперативно шукають ким заповнити штатну чисельність своїх підрозділів.
“Якби очільники громад мали певні рекомендації центру зайнятості з цього приводу, то сьогодні непрацевлаштованих було б не 552 чоловіка, а було б набагато менше, Адже може виявитися, що ми маємо професіоналів та фахівців в тій чи іншій галузі, а на посади в ОТГ беруть людей без досвіду. І це не завжди може носити суб’єктивний чи політичний характер, а це може бути наслідком того, що відсутня інформація чи пропозиція. Вочевидь тут є недопрацювання. Сьогодні треба збирати інформацію з усіх ОТГ стосовно вакантних посад, давати їм інформацію, які є незатребувані спеціалісти, хоча час вже втрачено, але це треба робити. Ми також не повинні боятися пропонувати людям якусь іншу роботу. Ми повинні боятися не пропонувати їм нічого та боятися пасивності з їхнього боку”, – наголосив він.
В результаті дискусії профспілкові лідери виокремили ряд першочергових завдань, які необхідно вирішити, аби децентралізаційні процеси на місцях пройшли максимально безболісно для працівників бюджетної сфери, а зокрема:
– розробка програм зайнятості громадян та збирання трудового потенціалу;
– забезпечення дотримання трудових прав працівників при проведенні реформування, оптимізації та ліквідації установ чи організацій;
– передбачення працевлаштування вивільнених працівників у новостворених суб’єктах управління і господарювання;
– перепідготовка чи набуття нового фаху для звільнених осіб працездатного віку;
– складання балансу трудових ресурсів відповідних територій за участі місцевої влади, роботодавців і профспілок;
– передбачити в програмах соціального розвитку і у бюджетах кошти на створення безпечних умов та охорону праці, створення інспекцій праці та їх кадрового забезпечення;
– подбати про фінансування з місцевих бюджетів таких установ, як територіальні центри соціального обслуговування, факультативи та інші заняття при закладах освіти, бібліотеках та музичних школах.