СПО об’єднань профспілок, проаналізувавши законопроект про внесення змін до Кодексу законів про працю України, спрямований на послаблення відповідальності бізнесу за використання ним нелегальної праці, дав цьому різко негативну оцінку.
У Верховній Раді зазначений документ зареєстровано на початку вересня (реєстр. № 1233). Ним планується кардинальне послаблення відповідальності роботодавця за неофіційні трудові відносини і суттєве – більш ніж у 20 разів – зменшення штрафів у разі допуску працівників до роботи без оформлення трудового договору, без визначення умов заробітної плати, або нарахування ЄСВ.
На переконання профспілок, такі заходи фактично покривають тіньову зайнятість та не задекларовані трудові відносини.
Як поінформував Голова СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий, цей законопроект, на жаль, не обговорювався сторонами соціального діалогу і, за наявною інформацією, профільний Комітет ВР України вже прийняв рішення рекомендувати його до включення до порядку денного сесії Парламенту для прийняття у першому читанні і за основу.
З чим категорично не згодні профспілки, тому що у разі його ухвалення втратять усі: і робітник, і держава, а також бізнес, який працює легально.
Що ж виходить? Якщо зараз (відповідно до ст. 265 Кодексу законів про працю) для юридичної або фізичної особи-підприємця у випадку використання нею нелегальної праці встановлено штраф у розмірі 30-ти мінімальних заробітних плат (майже 130 тис. грн.), то авторами законопроекту пропонується ці санкції відмінити, а обмежитись лише письмовим попередженням, якщо таке порушення виявлено і запротокольовано уперше. У випадку повторного протягом року порушення по відношенню до того ж працівника, пропонується встановити для винного штраф в розмірі 4-х мінімальних зарплат.
Це означає фактичне скасування карного механізму за порушення законодавства та трудових прав працівників.
Григорій Осовий зазначив, що профспілки постійно наголошують на тому, що нормативно-правові акти, які стосуються сфери соціально-трудових відносин, перед тим, як прийматись, мають обговорюватись у профільних Комітетах Верховної Ради за участю соціальних партнерів. На цьому акцентовано у листі СПО об’єднань профспілок до голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галини Третьякової стосовно законопроекту 1233, який направлено 18 вересня п.р.
Профспілковий лідер вважає, що у випадку із цим законопроектом народні депутати, на жаль, не достатньо детально вивчили усі його «плюси» та «мінуси». Зменшення міри відповідальності роботодавця за використання ним незадекларованої праці, що фактично є порушенням закону, жорстко карається у країнах розвиненої економіки як у Європі, так в усьому світі.
Приміром, у Великобританії роботодавцям, які офіційно не оформлюють працівників, загрожує штраф у розмірі до 20000 фунтів стерлінгів (більше 600 тис. грн.) за кожного такого працівника, або позбавлення волі строком до 5 років. У Франції – штраф від 45000 до 75000 євро (більше 2 млн. грн.) залежно від кількості неоформлених працівників, також забороняється діяльності у якості роботодавця в аналогічному секторі економіки строком на 5 років, або – позбавлення волі строком від 3 до 5 років. У Литві у випадку виявлення нелегально працюючих на роботодавця штрафують від 1000 до 5000 євро, а порушення встановленого порядку нарахування та виплати заробітної плати тягне за собою штраф – від 2700 до 6000 євро. У США за аналогічні порушення позбавляють волі строком до 6 місяців, або залежно від ситуації – стягують штраф до 10 000 американських доларів. Цей перелік можна продовжити.
Такі факти свідчать про визнання цивілізованим світом неприпустимості порушення прав людини через нелегальну експлуатацію її праці, а досить високі штрафи вважаються дієвим запобіжним засобом від порушення встановлених норм законодавства, адже недобросовісні роботодавці це – шлях до рабської праці.
Як підкреслив Г.Осовий, головним завданням профспілок є недопущення звуження прав працівників, або нехтування такими правами. Проте, запропоновані у законопроекті № 1233 зміні, можуть привести до безправ’я працівників, збитків держави , а також створення для «тіньовиків» більш кращих умов, ніж легально працюючого бізнесу, який платить податки та внесок до системи соціального страхування.
Тоді постає питання – для чого це робиться?
– Хто і чому намагається покривати «ділків від бізнесу»?, – запитує Голова ФПУ. – Отже, ми маємо бути на стороні соціально-відповідального бізнесу, а не потакати махінаторам. Я переконаний, що лише конструктивний соціальний діалог дозволить у подальшому приймати зважені та компетентні рішення, а для запобігання тіньовим оборудкам нам потрібно створити ефективну систему боротьби з цим ганебним явищем.
Прес-центр ФПУ